Tájékoztató az ePapír szolgáltatásban elérhető elektronikus aláírás (AVDH) megszűnéséről

2025.11.05. 16:34 | Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium

A kormányhivatalok és járási (kerületi) hivatalok eljárásaiban az elektronikus ügyintézés során használt azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) kizárólag 2025. október 31-ig volt használható a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 119. § (2) bekezdés alapján.

2025. november 1-jétől az AVDH helyét egy új szolgáltatás, a Felhasználó Dokumentumhoz Rendelése (FEDOR) veszi át. A FEDOR alkalmazása azonban nem egyenértékű a nyilatkozattevő teljes bizonyító erőt biztosító aláírásával, kizárólag a dokumentumot benyújtó személy adatait igazolja!

Amennyiben az eljárásban teljes bizonyító erejű magánokirat benyújtása szükséges (pl. ügyféli nyilatkozat, kitöltött és elektronikusan aláírt űrlap), a FEDOR szolgáltatás használata helyett az elektronikus ügyintézést választó természetes személy ügyfelek saját ügyeikben vagy az elektronikus ügyintézésre kötelezett nem természetes személy ügyfelek nevében teljes jogkörű meghatalmazással eljáró természetes személyek a Digitális Állampolgárság Program keretében elfogadott, a digitális állampolgár által igénybe vehető (mobilalkalmazás) eAláírás funkcióját is használhatják.

Az elektronikus ügyintézésre kötelezett, nem természetes személyek, például gazdálkodó szervezetek a digitális állampolgár által igénybe vehető eAláírás szolgáltatást jelenleg nem vehetik igénybe, ezért, ha azt gazdálkodó szervezet törvényes képviselőjeként használják, a digitális aláírás nem lesz elfogadható (azaz nem tanúsítja a cég képviselői minőséget). Ez esetben a benyújtott dokumentumokat a kormányhivatalok és járási (kerületi) hivatalok csak minősített – vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú – elektronikus aláírással, illetve az ilyen elektronikus bélyegzővel ellátva fogadhatják el. 

A Magyarországon nyilvántartásba vett ilyen minősített bizalmi szolgáltatásokról az alábbi felületen tájékozódhat: https://esign.nmhh.hu/bszny/szolgParams/init.do?tipus=mi.

Az eIDAS-rendeletnek megfelelően elfogadható továbbá az Európai Unió más tagállamában nyilvántartásba vett bizalmi szolgáltató termékével előállított minősített – vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú – elektronikus aláírás (bélyegző). 

Az Európai Unió és az Európai Gazdasági Térség tagállamaiban nyilvántartásba vett bizalmi szolgáltatókról az alábbi – az Európai Bizottság által üzemeltetett – honlapon tájékozódhat: https://esignature.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/home.

A fentiekre tekintettel javasoljuk azon gazdálkodó szervezet ügyfeleinknek, amelyeknek a képviselői saját elektronikus aláírással vagy bélyegzővel nem rendelkeznek, hogy a kormányhivatalok és járási (kerületi) hivataloknál elektronikus úton intézhető ügyek zökkenőmentes igénybevételéhez a piacon elérhető bizalmi szolgáltatóktól szerezzenek be saját minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírást vagy bélyegzőt.
 

Forrás: KTM