Változik az ügyintézési rend az ünnepek alatt

Korlátozott lesz az ügyintézés a kormányablakokban és kormányhivatalokban december 24-től január 5-ig. Kérjük, az ügyintézés megkezdése előtt mindenképp tájékozódjon a kormányhivatalok hivatalos felületein. Részletek itt olvashatók.

Egész évben a fogyasztók érdekében

2025.12.22. 14:19 | Budapest Főváros Kormányhivatala

A kormányhivatal kiemelt figyelmet fordít a fogyasztók védelmére: az év során a szakemberek folyamatosan vizsgálták a kereskedelmi egységek megfelelő működését, a webáruházakat, az árréscsökkentés betartását, de bőven akadtak feladatok a vámellenőrzések területén is. A fogyasztói panaszok mintegy 15 százaléka a légi közlekedéssel volt kapcsolatos.

Kép

Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Főosztályának működését a 2025-ben alapvetően az újonnan létrehozott szakmai irányító, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság által előírt programban szereplő témavizsgálatok és a panaszbejelentések kivizsgálása határozta meg.

Ezek között megtalálhatóak a „klasszikus” vizsgálatok, mint például a kereskedelmi egységekben az általános kereskedelmi feltételek ellenőrzése (fogyasztói tájékoztatások, árfeltüntetések, Vásárlók Könyve, stb.), a webáruházak és az energiaszolgáltatók ellenőrzése, valamint a jótállást és kellékszavatosságot érintő vizsgálatok.

Kiemelt figyelem az árréscsökkentett termékekre

Kiemelt vizsgálatként jelentkeztek az év során az infláció letörése érdekében hozott kormányzati intézkedések érvényesülését érintő ellenőrzések. Az árréscsökkentéssel kapcsolatosan Budapest Főváros Kormányhivatala összesen 521 ellenőrzést hajtott végre.

Ez a szám két fő területre oszlott: élelmiszerüzletetekben 392 ellenőrzés, a drogériákban 129 ellenőrzés volt. Az előírások be nem tartása miatt a kormányhivatal összesen 16 millió forint bírságot szabott ki.

Fogyasztói megkeresések

A Fogyasztóvédelmi Főosztályon a munka nagy részét a fogyasztói beadványok és megkeresések kezelése adja. Az idei évben 9.400 beadvány érkezett a kormányhivatalba, amelyek kimagasló többsége – az utóbbi évekhez hasonlóan – az idén is az elektronikus kereskedelmet érinti. Jelentősnek mondható a légiutas jogokat, a szavatosság-jótállást és a közüzemi szolgáltatókat érintő panaszok száma. Az ügyfélszolgálatokon (telefonon, személyesen) összesen 5.954 jelzés érkezett.

A kormányhivatalban 2025-ben összesen végül 345 fogyasztóvédelmi bírságot kiszabó határozat született, a kiszabott bírságok összege 1.114.850.000 forint.

Sok a panasz a légi közlekedésre

A 2025-ben a fogyasztói panaszok mintegy 15 %-a a légi közlekedést érintette, ezért a kormányhivatal kiemelt figyelmet fordított ezen szektor ellenőrzésére is, különös tekintettel a visszautasított beszállás, a járattörlés és a hosszú késés esetén járó ellátási és kártalanítási kötelezettségek teljesítésére.

Az év során indított 207 eljárás során tapasztalt leggyakoribb hiányosság a meg nem fizetett kompenzációval és a panaszkezelés elhúzódásával volt kapcsolatos. A kormányhivatal 54 ügyben összesen 126 millió forint bírságot is kiszabott, miközben a kártalanítást kérő utasok javára 41.000 euró (mintegy 16.000.000 Ft) összegű kártalanítást állapított meg.

Veszélyes fényfüzérek a határon

Az év vége igencsak „zsúfolt” a vámellenőrzések területén, zömében ilyenkor érkeznek be Magyarországra a karácsonyi égősorok, díszvilágítási füzérek is, amelyek ellenőrzésére mindig kiemelt figyelmet fordít a kormányhivatal. A Fogyasztóvédelmi Főosztály a vámhatárokon december közepéig összesen 114.454 db fényfüzért ellenőrzött, amelyek közül 2.855 bizonyult veszélyesnek, amely termékek forgalomba kerülését megtiltotta a hatóság.

Forrás: BFKH Sajtó