Karácsonyi kisokos – Hibás a készülék, rossz a méret? Van megoldás!
A karácsony nemcsak a szeretet, hanem – valljuk be – a vásárlások időszaka is. Ilyenkor mindenki próbálja megtalálni a tökéletes meglepetést, a kereskedők pedig hatalmas kínálattal és csábító ígéretekkel csalogatnak bennünket. A nagy igyekezet ellenére megeshet, hogy a fa alatt kibontott csomag nem hozza el a várt örömöt: hibás a készülék, rossz a méret vagy épp két ugyanolyan pulóvert kaptunk a családtól. Ilyenkor jön a kérdés: mit is tehetek most?
Szerencsére nem kell kétségbe esnünk, hiszen fogyasztóként több jog is segít minket az esetleges ünnepi „malőrök” rendezésében.
Hibás ajándék
Amennyiben a termék hibásnak bizonyul – például nem működik a műszaki cikk, leválik a cipő talpa, vagy a ruha mosás után összemegy – elsőként a kereskedő feladata a hiba orvoslása. A javítás vagy csere között elvileg mi választhatunk, kivéve, ha a csere lehetetlen vagy aránytalanul költséges lenne.
Jótállás alá tartozó termékeknél különösen jó helyzetben vagyunk: ha a vásárlástól számított három munkanapon belül jelezzük a hibát, a kereskedő köteles kicserélni az árut.
Ha sem javítani, sem cserélni nem lehet, akkor jöhet a vételár visszafizetése vagy árleszállítás. Fontos tudni, hogy ilyen esetben nem vagyunk kötelesek elfogadni azt, hogy a pénzünket csak az adott üzletben vásárolhatjuk le.
A csomagolás nem érinthetetlen
Közkeletű tévhit, hogy panasz esetén csak akkor érvényesíthetjük jogainkat, ha a csomagolást vagy dobozt is visszavisszük. Valójában a kereskedő – hibás termék vagy elállás esetén – nem kérheti számon az eredeti csomagolás hiányát: csak a vásárlást igazoló blokkra, számlára lesz szükségünk. Ezeket érdemes mindig eltenni, mert enélkül a reklamáció sokszor viszont lehetetlen.
Akciós termék? Ugyanúgy reklamálható!
Az akciós ár nem jelent kevesebb jogot. Ha a kedvezmény nem valamilyen hibából fakadt, akkor egy leértékelt termék esetén is ugyanúgy élhetünk szavatossági vagy jótállási jogainkkal. Egy dologra kell figyelni: ha a termék azért volt olcsóbb, mert például szépséghibás volt, és erről előre tájékoztattak, akkor erre a hibára utólag már nem hivatkozhatunk.
Nem tetszik, nem jó, már van belőle? Nem biztos, hogy visszaveszik
Ez sokaknak meglepő, de a kereskedő nem köteles visszavenni a teljesen hibátlan terméket. Sok üzlet azonban a vásárlók kedvéért – főleg az ünnepek után – önként biztosít cserelehetőséget. Ennek időtartama és feltételei vállalkozásokként változnak, így érdemes már vásárláskor rákérdezni. Ha viszont az üzlet kiírja, hogy visszaveszi, akkor ehhez a vállaláshoz köteles tartani magát.
Online vásárlás: 14 napos elállási jog
A webáruházakból rendelt termékek esetében igazán kedvező helyzetben vagyunk: a kézhezvételtől számított 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldhetjük a terméket és a vételár mellett a kiszállítási költséget is visszakapjuk. A visszaküldés költsége viszont általában minket terhel. Igaz, vannak kivételek is, például bizonyos higiéniai termékeknél a bontás után már nem él az elállási jog.
Ha a kereskedő nem együttműködő
Bár a legtöbb esetben gyorsan rendeződik a helyzet, előfordulhat, hogy a kereskedő elutasítja a panaszunkat. Ilyenkor sem maradunk magunkra: segítségért fordulhatunk a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez, a fogyasztóvédelmi hatósághoz vagy – külföldi, EU székhelyű webshop esetén – akár az Európai Fogyasztói Központhoz is.