Átmeneti üzemszünet a KIA-ban

Tájékoztatjuk tisztelt Ügyfeleinket, hogy 2025. június 17. 20:30 óra és 2025. június 18. 06:00 óra között karbantartás miatt a Központi Időpontfoglaló Alkalmazás nem lesz elérhető.

Türelmüket és megértésüket köszönjük!

Utazást tervez? Ne felejtse el ellenőrizni okmányai érvényességét!

2025.05.29. 08:01 | Vas Vármegyei Kormányhivatal

Bár nem feltétlenül kapcsolódik a nyárhoz, de a nyaralások, külföldi kirándulások előtt mindenképpen javasolt ellenőrizni okmányaink érvényességét.

Érdemes időről-időre elővenni és ellenőrizni személyi és utazási okmányaikat lejárati idejét, hiszen egy lejárt személyi igazolvány, vezetői engedély, vagy érvényét vesztett útlevél könnyen meghiúsíthatja ügyintézésünket, keresztül húzhatja utazási terveinket, vagy akár a közúti ellenőrzés során is nehézséget okozhat. Ugyan a DÁP mobilalkalmazás segítségével már egy rendőri igazoltatás alkalmával is tudjuk magunkat igazolni, de külföldi utazáshoz mindenképpen szükség van az érvényes okmányokra.

Fontos, hogy külföldön nem számít igazoltatásra alkalmas útiokmánynak a vezetői engedély, személyazonosságunk igazolására csak a személyi igazolvány és az útlevél használható. Ha személyi igazolvány lejárt és megkezdtük az ügyintézést, a hivatalban kiállított ideiglenes változattal is lehet utazni, ezt azonban nem minden ország fogadja el. Ilyen esetben érdemes előzetesen informálódni az adott ország vonatkozó előírásairól.

Európai utazásaink során nem hiányozhat útiokmányaink közül az Európai Egészségbiztosítási Kártya, amely nagyon hasznos lehet, ha külföldi tartózkodásunk alatt orvosi ellátásra szorulunk. A kártya ingyenesen igényelhető a kormányablakokban, a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási ügyfélszolgálatán, vagy a https://mo.hu weboldalon, és 8 napon belül elkészül. Segítségével az Európai Unió összes tagállamában, valamint Izlandon, Liechtensteinben, Norvégiában, Svájcban és az Egyesület Királyságban is a magyar egészségbiztosítás terhére vehető igénybe az orvosilag szükséges ellátás.

Az alábbiakban minden fontos információt összegyűjtöttünk a személyi és úti okmányok érvényességéről, illetve igényléséről:

Személyi igazolvány

  • érvényességi ideje:
    • a 18. életév betöltését követően a kiállítás napjától számított 6 évet követő születésnap.
    • ha a 12. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születésnap, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig terjedő időtartam
    • a 12. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születésnap,
    • ujjnyomat adására ideiglenesen nem képes ügyfél esetében a kiállítás napjától számított 1 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolványt kell kiállítani
    • a 70. életévet betöltött jogosult kérheti, hogy részére a kiállítás napjától számított 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolvány kerüljön kiállításra
  • ügyintézés helye:
    • személyesen a kormányablakokban lehetséges
    • elvesztés, eltulajdonítás, megsemmisülés bejelentése és pótlása elektronikus azonosítást követően elektronikus úton is kezdeményezhető az igazolvány érvényességi idején belül (feltétele: DÁP mobilalkalmazás vagy Ügyfélkapu+ szolgáltatás, 2020.07.01. után kiállított tárolóelemmel és ujjnyomat-adatot tartalmazó személyi igazolvány pótlása lehetséges elektronikus úton)
    • elektronikus pótlás kezdeményezhető ide kattintva
    •  
  • ügyintézési ideje:
    • azonnali ügyintézés a kormányablakban, gyártási idő 8 nap
  • költségek:
    • korábbi személyi igazolvány érvényességének lejárata esetében a kiállítás ingyenes
    • házasságkötésből eredő névváltozás esetében a kiállítás ingyenes (házasságkötést követő 90 napon belül)
    • 14 év alatti gyermek esetében a lejárat miatti csere, az elvesztés, eltulajdonítás, megrongálódás miatti pótlás ingyenes
    • újszülött gyermek esetén, honosítást követően, menekült, oltalmazott esetében, gyártáshiba, adatok helyesbítése, tároló elem meghibásodása esetén ingyenes
    • 14 év feletti ügyfél esetében az elvesztés, eltulajdonítás, rongálódás, válást követő névváltozás, doktori cím szerzése, házasságkötésből eredő névváltozás miatti 90 napon túli igénylés esetén az igazgatási szolgáltatási díj 7.700 Ft
    • ideiglenes személyi igazolvány igénylése esetén az igazgatási szolgáltatási díj 3.100 Ft
    • valamennyi igénylés (az ingyenes igénylés) esetében a postai kézbesítés díja 2.000 Ft (a kormányablakban történő átvétel ingyenes)

Vezetői engedély

  • érvényességi ideje:
    • B kategória:
      • 50 év alatti igénylő esetén az orvosi alkalmassági vélemény időpontjától számított 10 évet követő születésnap
      • 50-60 év közötti igénylő esetén az orvosi alkalmassági vélemény időpontjától számított 5 évet követő születésnap
      • 60-70 év közötti igénylő esetén az orvosi alkalmassági vélemény időpontjától számított 3 évet követő születésnap
      • 70 év feletti igénylő esetén: 2 év
    • hivatásos vezetői engedély esetén:
      • 60 év alatti igénylő esetén: 5 év
      • 60 év feletti igénylő esetén: 2 év
  • ügyintézés helye:
    • személyesen a kormányablakban lehetséges
    • elektronikus ügyintézés a magyarorszag.hu weboldalon:
      • vezetői engedéllyel kapcsolatos ügyek: ide kattintva
      • nyilatkozat első vezetői engedély kiállításához elérhető ide kattintva
      • nyilatkozat vezetői engedély automatikus meghosszabbításához elérhető ide kattintva
      • vezetői engedély elvesztésének, eltulajdonításának, megsemmisülésének bejelentése és az okmány pótlása iránti kérelem benyújtása itt elérhető 
  • ügyintézési ideje:
    • azonnali ügyintézés a kormányablakban, gyártási idő 8 nap
  • költségek:
    • automatikus kiállítása (elektronikus úton történő kezdeményezése) ingyenes
    • B kategória első alkalommal történő megszerzése vagy kategóriabővítés esetén a 25 év alatt igénylő számára ingyenes
    • hibás adattartalom, gyártáshiba esetén kiállítása ingyenes
    • személyes ügyintés során történő igénylése az igazgatási szolgáltatási díj 6.900 Ft
    • eltulajdonított okmány pótlása, házasságkötésből eredő névváltozás esetén az igazgatási szolgáltatási díj 6.900 Ft
    • öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött (65 életév feletti) kérelmező vagy egy évnél rövidebb orvosi alkalmassági vélemény esetén az igazgatási szolgáltatási díj 3.000 Ft
    • nemzetközi vezetői engedély igénylés igazgatási szolgáltatási díja 5.000 Ft
    • valamennyi igénylés (az ingyenes igénylés) esetében a postai kézbesítés díja 2.000 Ft (a kormányablakban történő átvétel ingyenes)

 Útlevél

  • érvényességi ideje:
    • 18 éves életkor felett az érvényességi idő 10 év
    • ujjnyomat adásra nem képes személy esetén az érvényességi idő 1 év
    • 6 éves életkor alatt az útlevél érvényességi ideje 3 év
    • 6-18 éves kor között az érvényességi idő 5 év
  • ügyintézés helye:
    • személyesen a kormányablakban lehetséges
    • elektronikus úton intézhető útlevélhez kapcsolódó ügyek: ide kattintva
  • ügyintézési ideje:
    • azonnali ügyintézés a kormányablakban, gyártási idő 20 nap
    • soron kívüli (5 napos) eljárás esetén az elkészült okmány átvételére kizárólag járási/kerületi hivatalnál, illetve az általános hatáskörű útlevélhatóságnál van lehetőség.
    • sürgősségi (3 napos) eljárás esetén az elkészült okmányt csak Budapest Főváros Kormányhivatala Központi Okmányügyi Főosztályán (1133 Budapest, Visegrádi u. 110.) vagy az általános hatáskörű útlevélhatóságnál van lehetőség átvenni.
    • azonnali (24 órán belüli) eljárás esetén az elkészült okmányt csak Budapest Főváros Kormányhivatala Központi Okmányügyi Főosztályán (1133 Budapest, Visegrádi u. 110.) vagy az általános hatáskörű útlevélhatóságnál van lehetőség átvenni.
  • költségek:
    • első magánútlevél igazgatási szolgáltatási díja nagykorú személy esetén 17.000 Ft
    • 12 év alatti kiskorú magánútlevelének igazgatási szolgáltatási díja 8.500 Ft
    • 12-18 év közötti kiskorú magánútlevelének igazgatási szolgáltatási díja 12.500 Ft
    • 3 gyermekes család esetén a 12 év alatti kiskorú magánútlevelének igazgatási szolgáltatási díja 3.000 Ft
    • 1 évig érvény magánútlevél igazgatási szolgáltatási díja 3.000 Ft (ujjnyomat adására nem képes ügyfél esetén)
    • eltulajdonított okmánypótlása, családi állapot változásából eredő névváltozás esetén az igazgatási szolgáltatási díj 17.000 Ft
    • gyártáshiba, hibás adattartalom, tároló elem meghibásodása esetén ingyenes
    • soron kívüli (5 napon belüli) eljárás igazgatási szolgáltatási pótdíja 19.000 Ft
    • sürgősségi (3 napon belüli) eljárás igazgatási szolgáltatási pótdíja 29.000 Ft
    • azonnali (24 órán belüli) eljárás igazgatási szolgáltatási pótdíja 39.000 Ft
    • valamennyi igénylés (az ingyenes igénylés) esetében a postai kézbesítés díja 2.000 Ft (a kormányablakban történő átvétel ingyenes)

 

Forrás: Vas Vármegyei Kormányhivatal